Pagina de start Noutăţi Harta site-ului Despre site
Timpul local în Moldova: 28.06.2017 13:25
RORUEN

www.moldova.md Moldova
Ghid turistic
Tururi şi excursii
Locuri pitoreşti
Climatul investiţional
Legislaţia
Oportunităţi
Economie
Economia şi businessul | Economie

Calea ce nu vrea să fie întreruptă

Chiar de la apariţia ei pe lume, calea ferată s-a dovedit a fi o ramură avantajată. Cei care purtau chipiuri de feroviar sau aveau un loc de muncă în branşa asta se bucurau de o atenţie deosebită în societate. Nici azi, în perioada de tranziţie la economia de piaţă, nu poate fi minimalizată contribuţia acestui mijloc de transport, mai ales că perioada aceasta a noastră e una a mişcării. A mişcării, mărfurilor, afacerilor, oamenilor. Şi în tot acest trepidant du-te – vino rolul transportului feroviar este decisiv.

Calea Ferată a Moldovei este astăzi o structură deosebită în economia ţării. În ultimii opt ani, volumul mărfurilor a atins nivelul de 12 milioane de tone pe an, iar al pasagerilor – peste 5 milioane de oameni. Uneori, întreprinderea mai e caracterizată ca un fel de stat în stat, întrunind 52 de structuri cu diferite sarcini de producţie, fiecare avînd rostul şi menirea ei. Personalul e de peste 14 mii de oameni cu o bună pregătire tehnică şi un potenţial intelectual de elită. Conducerea Căii se străduieşte să le creeze condiţii optime de muncă, asigurîndu-le cîte un salariu de circa 300 de dolari, ceea ce favorizează stabilitatea colectivului.

În pofida dificultăţilor financiare, ramura feroviară îşi extinde arealul. A fost destul ca Transnistria să creeze probleme de ordin economic şi organizatoric, pentru ca apoi, prin tronsonul Revaca – Căinari, să fie rezolvate multe dintre ele. Dintre noile obiective pot fi menţionate construirea portului de la Giurgiuleşti şi a căii ferate Cahul – Giurgiuleşti care urmează să fie dată în exploatare pînă la sfîrşitul lui august curent şi să aibă o lungime de 52 km. Odată cu pierderea depoului de locomotive din Bender, a fost utilată o unitate similară la Basarabeasca, funcţionează şi noua uzină de producere a traverselor ( 100 mii bucăţi pe an) de beton armat la gara Bălţi.

Dar Întreprinderea nu se opreşte la cele realizate. O sarcină curentă este ca alături de şinele cu o lăţime de 1520 metri, o parte din căi să fie trecută la standardul european de 1435 mm ca să putem comunica prin coridoarele internaţionale. Începutul acestei etape va fi marcat prin sectorul Ungheni – Chişinău.

Mai rămîne să se treacă peste dificultăţile relaţiilor ostile cu autorităţile Tiraspolului. Acestea trebuie să înţeleagă în sfîrşit că orice întreg pierde atunci cînd încearcă să fiinţeze divizat. Iar Calea Ferată constituia o unitate integrală pentru toată republica. Împărţită, ea de acum e altceva. Unii agenţi economici transnistreni înţeleg situaţia. Rămîne s-o pătrundă şi politicienii.

Există în practica internaţională soluţii de drept care ar reglementa starea de lucruri actuală, se cere doar voinţă şi atunci Calea Ferată a Moldovei într-adevăr ar constitui un areal integral.

Victor VOSCOBOINIC
Foto: Denis CHICU

Articole din categoria "Economie"

Poarta ce poartă noroc

Cine n-a fost de multă vreme la Ungheni, şi intră astăzi în acest orăşel, a cărui denumire provine, pe semne, de la o localitate de unghi sau ungher, n-o...

detaliat
Oraşul cu fire de artist

Oraşele sînt ca şi oamenii. Ele au firea lor, faţa lor pe care n-o poţi confunda cu a altei urbe, moştenesc din generaţie în generaţie anumite...

detaliat
Ultima actualizare: 17.10.2008 sus
Pagina de start Noutăţi Harta site-ului Despre site
Despre Republica Moldova Puterea de Stat Societatea Economia şi businessul Relaţiile internaţionale Catalog de resurse
Administrarea tehnico-tehnologică: Centrul de telecomunicaţii speciale

Statistica vizitatorilor: 28882096